آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > سایر حوزه ها / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > برگزیده / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > دین و آیین / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • آموزش خودمراقبتی پیش‌شرط ورود ایمن کودکان به مهدکودک

    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبدا، آزیتا کشاورز متخصص بهداشت باروری و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در برنامه‌ای رادیویی، با اشاره به آغاز فعالیت‌های آموزشی و تفریحی کودکان، گفت: کودکان زیر هفت سال به دلیل ویژگی‌های رشدی‌شان نیازمند آموزش‌هایی هستند که آن‌ها را برای حضور ایمن در محیط‌هایی مانند […]

    اشتراک گذاری
    30 مرداد 1404
    کد مطلب : 112651

    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبدا، آزیتا کشاورز متخصص بهداشت باروری و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در برنامه‌ای رادیویی، با اشاره به آغاز فعالیت‌های آموزشی و تفریحی کودکان، گفت: کودکان زیر هفت سال به دلیل ویژگی‌های رشدی‌شان نیازمند آموزش‌هایی هستند که آن‌ها را برای حضور ایمن در محیط‌هایی مانند مهد کودک، کلاس‌های شنا و سایر فضاهای عمومی آماده کند.

    وی با تأکید بر اینکه نظارت والدین در تمام مراحل آموزشی ضروری است، افزود: ما هرگز توصیه نمی‌کنیم که کودک را به‌طور کامل به محیط آموزشی بسپارید. حضور دوره‌ای والدین در کلاس‌ها، آشنایی با مربیان، و بررسی دقیق شرایط فضاهایی مانند استخر که حساس‌تر هستند، از جمله اقدامات مهمی است که باید انجام شود.

    کشاورز ادامه داد: یکی از آموزش‌های پایه‌ای برای کودکان، شناخت حریم خصوصی بدن است. کودک باید بیاموزد که بدنش متعلق به خودش است و هیچ‌کس بدون اجازه حق لمس آن را ندارد. این آموزش باید با زبان ساده، آرام و بدون ایجاد ترس منتقل شود. والدین باید در سطح چشم کودک بنشینند و با او گفت‌وگو کنند تا حس دستوری بودن از بین برود و کودک پذیرش بیشتری داشته باشد.

    او افزود: تفکیک لمس‌های خوب و بد باید با مثال‌های قابل فهم و از طریق بازی، داستان و نمایش عروسکی آموزش داده شود. کودک باید یاد بگیرد که اگر کسی به بدنش دست زد و احساس ناخوشایندی داشت، باید به بزرگ‌تر مورد اعتماد مانند مادر، پدر یا مربی گزارش دهد.

    این متخصص بهداشت باروری با اشاره به اینکه آموزش‌های مربوط به خود مراقبتی نیازمند استمرار هستند، گفت: این آموزش‌ها نباید به شکل وسواس‌گونه یا تکرار طوطی‌وار انجام شوند. بلکه باید در قالب‌های متنوع و خلاقانه، متناسب با سن کودک و در جریان طبیعی زندگی روزمره ارائه شوند. مثلاً والدین می‌توانند با استفاده از دو عروسک، نمایشی ترتیب دهند که در آن یکی از شخصیت‌ها از دیگری درباره لمس بدن سوال می‌پرسد و سپس به والدینش گزارش می‌دهد. این روش‌ها تأثیر بیشتری در یادگیری کودک دارند.

    کشاورز در پایان تأکید کرد: شناخت مرزهای بدن، تقویت حس مالکیت نسبت به بدن، و آموزش گزارش‌دهی در موقعیت‌های ناراحت‌کننده، از جمله مهارت‌هایی هستند که هر کودک باید پیش از ورود به محیط‌های آموزشی و تفریحی بیاموزد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *