آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > دولت / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > اقتصاد / فیلم > جامعه / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • تشکیل کنسرسیوم گردشگری برای بازیابی گردشگری در پساجنگ

    محمد فرزاد میرزایی قلعه، معاون توسعه گردشگری سازمان ایرانیان خارج از کشور در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: گردشگری به‌عنوان یکی از سه رکن اصلی اقتصاد فرهنگی، همواره در شرایط بحران از نخستین حوزه‌هایی است که آسیب جدی می‌بیند و نیازمند طراحی سناریوهای متنوع برای بازسازی و تاب‌آوری، به‌ویژه در حوزه گردشگری بین‌المللی است. […]

    اشتراک گذاری
    01 مرداد 1404
    کد مطلب : 34793

    محمد فرزاد میرزایی قلعه، معاون توسعه گردشگری سازمان ایرانیان خارج از کشور در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: گردشگری به‌عنوان یکی از سه رکن اصلی اقتصاد فرهنگی، همواره در شرایط بحران از نخستین حوزه‌هایی است که آسیب جدی می‌بیند و نیازمند طراحی سناریوهای متنوع برای بازسازی و تاب‌آوری، به‌ویژه در حوزه گردشگری بین‌المللی است.

    وی راهبرد «توسعه گردشگری برای صلح پایدار» را مؤثرترین مسیر برای عبور از بحران‌های منطقه‌ای دانست و بر ضرورت شبکه‌سازی و ایجاد ساختارهای همتاساز بین‌المللی در این راستا تأکید کرد.

    به گفته میرزایی قلعه؛ بررسی روندهای بین‌المللی نشان می‌دهد که از زمان آغاز درگیری‌های اخیر، گردشگری ورودی به ایران با هدف تفریح و اوقات فراغت تقریباً متوقف شده و در سطح منطقه غرب آسیا نیز کاهش محسوسی داشته است. این روند، بیانگر پیوند مستقیم میان ناپایداری‌های امنیتی و افت فعالیت‌های گردشگری است.

    مدیر اندیشکده گردشگری هویت‌محور بیان کرد: تجربه کشورهای درگیر در منازعات نشان می‌دهد که گردشگری در مناطق جنگ‌زده تا شش ماه پس از پایان بحران، و در کشورهای همسایه تا حدود ۴۵ روز، دچار رکود می‌شود. از آنجا که امنیت یکی از مؤلفه‌های کلیدی در انتخاب مقصد گردشگری است، این عامل در ایران و برخی کشورهای پیرامونی دچار چالش‌های جدی شده که پیامدهای آن بیش از همه بر دوش بخش خصوصی سنگینی می‌کند. شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه گردشگری معمولاً برنامه‌های راهبردی خود را در بازه‌های میان‌مدت و بلندمدت تنظیم کرده‌اند و ناپایداری‌های منطقه‌ای می‌تواند هم از منظر مالی و هم اعتبار بین‌المللی، به این برنامه‌ها لطمه جدی وارد کند.

    وی گفت: بهترین راهکار برای مقابله با این وضعیت، بهره‌گیری از سناریوهای از پیش طراحی‌شده در زمان ثبات است. چنین سناریوهایی باید توسط اندیشکده‌ها، مراکز پژوهشی و نهادهای تصمیم‌ساز تهیه می‌شد تا در شرایط بحران، به‌عنوان نقشه راه عمل کنند. نبود این زیرساخت‌های فکری، می‌تواند به سردرگمی در تصمیم‌گیری و ضعف در واکنش به بحران منجر شود.

    میرزایی قلعه، با اشاره به شرایط دشوار فعالان بخش خصوصی گردشگری، اظهار داشت: وقتی زیرساخت فکری و برنامه جایگزین برای دوران بحران وجود نداشته باشد، اعتماد عمومی آسیب می‌بیند و سخنان مقطعی مسئولان نمی‌تواند التیام‌بخش زیان‌های سنگین این بخش باشد.

    وی در ادامه دو سناریوی احتمالی برای وضعیت آتی گردشگری کشور را تشریح کرد: ادامه تنش‌ها با رژیم اسرائیل، فضای مبهم پساآتش‌بس، عدم حصول توافق با غرب، و فعال شدن مکانیسم‌های فشار بین‌المللی.
    و سناریوی دوم حرکت به‌سوی صلح پایدار از طریق حصول توافق‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، با بازگشت تدریجی ثبات به فضای عمومی کشور.

    میرزایی قلعه به ارائه پیشنهادات اجرایی برای بازیابی گردشگری ملی پرداخت این پیشنهادات عبارتند از:

    تشکیل کنسرسیوم ملی و بین‌المللی گردشگری با مشارکت بخش خصوصی

    هدایت برنامه‌های گردشگری داخلی و ایجاد سازوکارهای حمایتی برای نیروی انسانی

    طراحی و ترویج مدل‌های فروش اعتباری در خدمات گردشگری

    راه‌اندازی طرح‌های گردشگری رهنی برای تحریک تقاضا

    تمرکز بر نقاط قوت مزیتی گردشگری ایران

    تقسیم‌بندی جغرافیایی کشور براساس مزیت‌های گردشگری و ایجاد مثلث‌های مکمل گردشگری برای تکمیل زنجیره خدمات در هر منطقه

    بازتعریف تصویر ایران در سه دوره زمانی: پیش از بحران، دوران بحران، و پس از آن

    فعال‌سازی ظرفیت‌های سفارتخانه‌ها برای تسهیل صدور ویزا و تسهیل سفر به ایران

    بسته‌بندی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور براساس نیاز بازارهای هدف

    حمایت مالی هدفمند از فعالان گردشگری آسیب‌دیده

    شبکه‌سازی جریان گردشگری ایران با کشورهای منطقه

    تدوین برنامه‌های اجرایی کوتاه‌مدت برای توانمندسازی بخش خصوصی

    تخصیص بسته‌های حمایتی ویژه به شرکت‌های حمل‌ونقل فعال در گردشگری

    اعمال معافیت یا تقسیط مالیاتی ویژه در دوره بحران برای کسب‌وکارهای گردشگری

    بازسازی برند ایران به‌عنوان مقصد تمدنیِ مبتنی بر صلح

    قرار دادن اقتصاد گردشگری در اولویت سیاست‌گذاری‌های کلان دولت

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *