آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > سایر حوزه ها / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > برگزیده / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > دین و آیین / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • دادگاه کودتای ۲۸ مرداد و احیای منافع ملی

    به گزارش خبرگزاری مهر، حسن عبدلیان پور رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه در یادداشتی نوشت: کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ نقطه‌ای تاریک در تاریخ سیاسی ایران و نمونه‌ای آشکار از نقض اصول بنیادین حقوق بین‌الملل است. این کودتا که با مداخله مستقیم آمریکا و بریتانیا به سرنگونی دولت وقت انجامید، نه تنها […]

    اشتراک گذاری
    28 مرداد 1404
    کد مطلب : 106907

    به گزارش خبرگزاری مهر، حسن عبدلیان پور رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه در یادداشتی نوشت: کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ نقطه‌ای تاریک در تاریخ سیاسی ایران و نمونه‌ای آشکار از نقض اصول بنیادین حقوق بین‌الملل است. این کودتا که با مداخله مستقیم آمریکا و بریتانیا به سرنگونی دولت وقت انجامید، نه تنها استقلال سیاسی ایران را خدشه‌دار کرد، بلکه الگویی خطرناک از مداخلات استعمارگرانه در کشورهای جهان سوم به جای گذاشت.

    نقض اصول بنیادین منشور ملل متحد

    از منظر حقوق بین‌الملل، کودتای ۲۸ مرداد نقض صریح چند اصل بنیادین بود. اصل حاکمیت ملی که در ماده ۲ بند ۱ منشور ملل متحد بر آن تأکید شده، با دخالت خارجی در ایران آشکارا زیر پا گذاشته شد. همچنین اصل منع مداخله در امور داخلی کشورها که ماده ۲ بند ۷ منشور و رویه دیوان بین‌المللی دادگستری بر آن تصریح دارند، به طور کامل نقض شد. افزون بر این، حمایت مالی، اطلاعاتی و تبلیغاتی قدرت‌های خارجی در اجرای کودتا، اگرچه بدون لشکرکشی مستقیم صورت گرفت، اما از منظر حقوقی مصداق توسل به زور علیه استقلال ایران محسوب می‌شود. ملت ایران که با ملی‌سازی صنعت نفت و تقویت نهادهای دموکراتیک در مسیر تحقق حق تعیین سرنوشت خود قرار داشت نیز با این کودتا از یکی از بنیادی‌ترین حقوق خود محروم شد.

    پیامدهای داخلی و بین‌المللی کودتا

    کودتای ۲۸ مرداد پیامدهای سنگینی برای ایران و جامعه بین‌المللی داشت. این کودتا روندهای مردمی نوپا را متوقف کرد و زمینه را برای استقرار یک رژیم استبدادی و وابسته به مدت ۲۵ سال فراهم آورد. علاوه بر این، غارت منابع ملی، تحمیل وابستگی اقتصادی و بی‌اعتمادی گسترده نسبت به قواعد حقوق بین‌الملل از جمله آثار مستقیم این واقعه بود.

    در سطح بین‌المللی نیز کودتا الگویی خطرناک برای مداخلات مشابه در دیگر کشورهای جهان سوم ایجاد کرد و بی‌ثباتی داخلی و منطقه‌ای را دامن زد.

    دادگاه رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد؛ گامی به سوی عدالت تاریخی

    با این حال، برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد را می‌توان نقطه عطفی در مسیر دادخواهی ملت ایران دانست. این دادگاه که با شکایت بیش از ۴۰۲ هزار شهروند ایرانی برگزار شد، فرصتی برای تحقق عدالت تاریخی و دادخواهی جمعی فراهم کرده است. در این فرایند، نهادها و دولت‌های مسئول در طراحی و اجرای کودتا مورد شناسایی و پیگرد قرار می‌گیرند و امکان احیای منافع ملی از دست‌رفته از طریق برآورد خسارات و طرح دعاوی حقوقی فراهم می‌شود. برگزاری این دادگاه همچنین یادآوری می‌کند که اصول حقوق بین‌الملل در زمینه منع مداخله و احترام به حاکمیت ملی باید نه تنها بر روی کاغذ، بلکه در عمل نیز رعایت شوند.

    درس‌های حقوقی و سیاسی کودتای ۲۸ مرداد

    از دل این تجربه تاریخی، درس‌های مهمی برای جامعه بین‌الملل استخراج می‌شود. یکی از مهم‌ترین آنها این است که اسناد و اصول حقوقی بدون ضمانت اجرایی کافی نیستند و تنها زمانی کارآمد خواهند بود که به تعهدات عملی کشورها تبدیل شوند. همچنین دادگاه‌ها و سازوکارهای قضائی می‌توانند ابزارهای مؤثری برای بازخواست دولت‌های متجاوز و جبران خسارات ملت‌ها باشند. بازخوانی کودتای ۲۸ مرداد می‌تواند به پیشگیری از تکرار الگوهای مشابه مداخلات خارجی کمک کند و مسیر ایجاد ثبات و امنیت در سطح منطقه‌ای و جهانی را هموار سازد.

    در نهایت، دادگاه رسیدگی به پرونده کودتای ۲۸ مرداد نه تنها فرصتی برای بازخوانی یکی از تاریک‌ترین فصل‌های تاریخ معاصر ایران است، بلکه افقی تازه برای مستندسازی قضائی و احیای منافع ملی می‌گشاید. این اقدام نشان می‌دهد که دادخواهی ملت‌ها، حتی پس از گذشت دهه‌ها، همچنان می‌تواند ابزاری مؤثر برای تحقق عدالت تاریخی و تثبیت اصول حقوق بین‌الملل باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *