آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > دولت / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > خبری / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > اقتصاد / فیلم > جامعه / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • «دو زن» تصویری از تراژدی جنگ، مادرانگی و حافظه جمعی است

    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، ششصد و بیست و هفتمین برنامه از سری برنامه‌های سینماتک خانه هنرمندان ایران، دوشنبه ۳۰ تیر، به نمایش فیلم «دو زن» ساخته ویتوریو دسیکا (۱۹۶۰) اختصاص داشت. پس از نمایش این فیلم، نشست نقد و بررسی آن با حضور سحر عصرآزاد (منتقد سینما) […]

    اشتراک گذاری
    31 تیر 1404
    کد مطلب : 33206

    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، ششصد و بیست و هفتمین برنامه از سری برنامه‌های سینماتک خانه هنرمندان ایران، دوشنبه ۳۰ تیر، به نمایش فیلم «دو زن» ساخته ویتوریو دسیکا (۱۹۶۰) اختصاص داشت. پس از نمایش این فیلم، نشست نقد و بررسی آن با حضور سحر عصرآزاد (منتقد سینما) برگزار شد. اجرای این برنامه برعهده سامان بیات بود.

    فیلم «دو زن» داستان مادری را روایت می‌کند که در تلاش است دختر نوجوانش را از پیامدهای جنگ جهانی دوم و ترس ویرانگر آن محافظت کند.

    عصرآزاد در این نشست با اشاره به ظرفیت ماندگار فیلم گفت: برای من جالب بود که فیلمی ساخته‌شده در سال ۱۹۶۰، هنوز هم بعد از این همه سال، قابل کشف و ارتباط است. آثار دسیکا غالباً نگاهی مردانه دارند اما این فیلم از معدود تجربه‌های اوست که جهان زنانه، مادرانه و در عین حال تراژیک را با چنان عمقی به تصویر می‌کشد.

    وی افزود: نکته مهم دیگر، بازی سوفیا لورن در این فیلم است. بسیاری معتقدند که حضور ستاره‌ای با چنین جذابیت و شمایلی می‌تواند روایت را تصنعی کند اما در این‌جا عکس آن اتفاق افتاده است. سوفیا لورن در قالب مادری که کشورش، بدنش و حیثیتش مورد تعرض واقع شده، بدل به نمادی از خود شهر رم می‌شود؛ یک نقش چندلایه، فراسوی شمایل همیشگی زنانه‌اش.

    «دو زن» تصویری از تراژدی جنگ، مادرانگی و حافظه جمعی است

    این منتقد سینما با اشاره به صحنه‌های تأثیرگذار فیلم عنوان کرد: صحنه تجاوز از صحنه‌هایی بود که در زمان خودش بسیار بحث‌برانگیز بود. دسیکا با نهایت ظرافت و ایجاز، این سکانس را اجرا می‌کند اما تأثیر روانی آن تا پایان فیلم باقی می‌ماند. اینکه فیلم با نمایی از مادر و دختر در آغوش هم پایان می‌گیرد، نوعی مواجهه با پوچی، ناامیدی و تباهی جنگ است.

    عصرآزاد در پاسخ به پرسشی درباره عمق تأثیر این واقعه بر کاراکتر مادر یا دختر توضیح داد: فیلم عمدا مرز بین تأثیر این تراژدی بر مادر و دختر را از هم تفکیک نمی‌کند. مادر به‌واسطه تجربه زیسته، بار مسئولیت و حس گناه درهم‌شکسته می‌شود؛ دختر نیز، درست در آستانه بلوغ، اولین تجربه عشق و شکوفایی‌اش را با ویرانی مواجه می‌بیند. این ۲ شخصیت را می‌توان استعاره‌ای از «جسم زن» و «خاک وطن» دانست که هر ۲ هم‌زمان مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

    وی همچنین تاکید کرد: در لایه‌های زیرین فیلم، رگه‌هایی از نقد اجتماعی، مذهبی و حتی سیاسی نیز دیده می‌شود. دسیکا، بدون افتادن در دام شعار، به خوبی نشان می‌دهد که چگونه ایمان، فقر، سیاست، تجاوز و باورهای مذهبی در بستری از جنگ در هم می‌تنند.

    «دو زن» تصویری از تراژدی جنگ، مادرانگی و حافظه جمعی است

    این منتقد سینما در بخش دیگری از صحبت‌هایش به دوران تولید فیلم اشاره کرد و گفت: ساخت فیلمی درباره تبعات جنگ جهانی دوم، حدود ۱۵ سال پس از پایان آن، نشانه‌ای است از اینکه جامعه ایتالیا به نقطه‌ای از درک، رسوب و تحلیل آن فاجعه رسیده بود. به همین دلیل فیلم از واکنش عبور کرده و به یک روایت تحلیلی، شاعرانه و انسانی بدل شده است.

    در ادامه نشست، حاضران در سالن نیز پرسش‌هایی درباره وجه تمثیلی مادر و دختر، نقش دین و نهاد کلیسا، بازنمایی فقر و مفهوم تجاوز در جنگ مطرح کردند.

    در پایان، فیلم «دو زن» نه فقط به‌عنوان اثری سینمایی، بلکه به‌عنوان سندی تاریخی از جنایات ناگفته در جنگ و تلاشی برای روایت زخم‌های جسمی، روحی و ملی به مخاطب معرفی شد؛ روایتی که امروز نیز، در سایه جنگ‌های تازه، همچنان زنده و ضروری است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *