آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > سایر حوزه ها / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > برگزیده / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > دین و آیین / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • معمای افزایش تعرفه‌های ارتباطی و کاربران ناراضی

    محمد کشوری، مدیر گروه علمی طیف در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تعرفه‌های خدمات ارتباطی و وضعیت آن در کشور گفت: برخلاف بسیاری از کالاها و خدمات که طی سال‌های اخیر افزایش قیمت قابل‌توجهی داشته‌اند، تعرفه خدمات ارتباطی معمولاً رشد چندانی نداشته و با شرایط اقتصادی کشور متناسب نبوده است. البته باید انصاف را […]

    اشتراک گذاری
    29 مرداد 1404
    کد مطلب : 109831

    محمد کشوری، مدیر گروه علمی طیف در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تعرفه‌های خدمات ارتباطی و وضعیت آن در کشور گفت: برخلاف بسیاری از کالاها و خدمات که طی سال‌های اخیر افزایش قیمت قابل‌توجهی داشته‌اند، تعرفه خدمات ارتباطی معمولاً رشد چندانی نداشته و با شرایط اقتصادی کشور متناسب نبوده است. البته باید انصاف را هم در نظر گرفت. خدمات ارتباطی از جمله اینترنت و مکالمه، معمولاً با رشد مصرف همراه هستند و این افزایش مصرف تا حدی می‌تواند افزایش هزینه‌های اپراتورها را جبران کند. چرا که با بالا رفتن میزان استفاده، سود اپراتورها نیز افزایش می‌یابد. اما این وضعیت تنها تا یک سطح مشخصی پایدار است؛ زمانی که ظرفیت شبکه به اشباع می‌رسد، اپراتورها ناچار به سرمایه‌گذاری مجدد برای توسعه زیرساخت‌ها هستند که در شرایط تورمی و افزایش هزینه‌های ریالی، به یک چالش جدی تبدیل می‌شود.

    وی افزود: اینجاست که موضوع ضرورت افزایش تعرفه‌ها مطرح می‌شود. اما از سوی دیگر، کاربران نیز به دلیل نارضایتی از کیفیت خدمات، نسبت به هرگونه افزایش تعرفه حساسیت دارند و این مسئله، تصمیم‌گیری در این زمینه را به معادله‌ای چندوجهی و پیچیده تبدیل کرده است.

    کشوری ادامه داد: در دولت قبلی نیز وضعیت مشابهی حاکم بود و نهایتاً در دی‌ماه ۱۴۰۲ تعرفه‌ها حدود ۳۳ درصد افزایش یافت؛ افزایشی که نارضایتی‌هایی را به دنبال داشت. راه حل اصلی در یافتن یک مدل تعرفه‌گذاری تعادلی است که هم رضایت کاربران را جلب کند و هم امکان توسعه و نگهداری شبکه را برای اپراتورها فراهم سازد.

    وی تصریح کرد: ارتقای کیفیت خدمات نیز موضوعی چندبعدی است که بخشی از عوامل ارتقا کیفیت در اختیار اپراتورها ست، مانند کاهش تأخیر یا افزایش ظرفیت فنی اما بخشی دیگر از این تجربه، به درک و احساس کاربر از کیفیت ارتباطات بازمی‌گردد مخصوصاً در ساعاتی که شبکه شلوغ است یا کاربران از سرویس‌های فیلتر شده استفاده می‌کنند.

    کشوری با اشاره به مشکلات کاربران در دسترسی به سرویس‌های فیلتر شده گفت: بخش زیادی از نارضایتی‌ها ناشی از استفاده از فیلترشکن‌ها و VPNهاست که به‌صورت طبیعی باعث کاهش کیفیت ارتباط و قطع و وصل شدن‌های مکرر می‌شود. این نارضایتی اما معمولاً متوجه اپراتورها می‌شود، در حالی‌که ریشه آن در جای دیگری است.

    وی ادامه داد: اپراتورها معمولاً گزارش‌هایی از اقدامات خود مانند راه‌اندازی سایت‌های جدید 5G ارائه می‌دهند که قابل راستی‌آزمایی نیز هست. اما این اقدامات الزاماً برای پوشش نیازهای واقعی کاربران کافی نیست. حتی اگر تعداد سایت‌ها چند برابر شود، تجربه کاربری ممکن است به دلیل عوامل بیرونی همچنان ضعیف باقی بماند.

    مدیر گروه علمی طیف در پایان گفت: در نهایت، تجربه کاربر از کیفیت خدمات موضوعی کلان است که تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد. بنابراین تنها با توسعه زیرساخت نمی‌توان انتظار رضایت کامل کاربران را داشت. باید راهکارهایی هم برای مسائل بیرونی مانند فیلترینگ و اختلالات ناشی از آن اندیشیده شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *