آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • موشک بخشی از جنگ است، اما روایت‌ها سرنوشت نبرد را تعیین می‌کنند

    به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، در حاشیه چهل‌وپنجمین نشست مدیران استانی حوزه هنری انقلاب اسلامی با بیان اینکه اگرچه شاید حرف تازه‌ای نشنیده باشیم، اما زبانی که امروز می‌شنویم نامکرر است، گفت: شاید توجه مضاعف و جذاب به این موضوع نباشد که گفته می‌شود جنگ ۱۲ روزه یا دفاع […]

    اشتراک گذاری
    12 مرداد 1404
    کد مطلب : 64194

    به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، در حاشیه چهل‌وپنجمین نشست مدیران استانی حوزه هنری انقلاب اسلامی با بیان اینکه اگرچه شاید حرف تازه‌ای نشنیده باشیم، اما زبانی که امروز می‌شنویم نامکرر است، گفت: شاید توجه مضاعف و جذاب به این موضوع نباشد که گفته می‌شود جنگ ۱۲ روزه یا دفاع مقدس، اما اولین گناه این جمع این است که حتی نتوانستند نام مناسبی برای این جنگ انتخاب کنند و این موضوع تلخ‌تر است.

    وی افزود: ما با جنگی چندلایه، پیچیده و ترکیبی مواجهیم که بعد نظامی آن تنها ۱۲ روز آتش‌بار بود و سپس آتش‌بس اعلام شد؛ اما این پایان ماجرا نیست و اتفاقاً سرمایه‌گذاری بیشتری در دیگر ابعاد این جنگ صورت گرفته است. محدود کردن این نزاع به همان ۱۲ روز، اشتباه بزرگی است.

    باید این جنگ را جنگ وجودی دانست

    رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تأکید کرد: هر چه بیشتر سر و صدا می‌کنیم تا صدای شمشیر شنیده نشود، صدای خرد شدن استخوان‌ها بلندتر می‌شود و اینکه بگوییم جنگ تمام شده و بزرگوارانه از آن بگذریم، اشتباه است. این جنگ ترکیبی، مهلک‌تر از آن است که بتوان با آن مدارا کرد و باید آن را جنگ وجودی دانست.

    حجت الاسلام قمی ادامه داد: در طول تاریخ، جنگ همواره ترکیبی بوده است و ابعاد اقتصادی، تهدید، تطمیع و ایجاد رعب و وحشت در دل مردم، بخشی از نبردها بوده است. لشکر شام را چنان برای کوفیان ترسیم کردند که بسیاری تصمیم خود را برای یاری سیدالشهدا تغییر دادند.

    او تأکید کرد: هیچ پدیده اجتماعی‌ای نیست که ترکیبی نباشد و ما اصطلاح جنگ ترکیبی را برای نبرد اخیر به‌کار می‌بریم تا نشان دهیم بعد نظامی آن بسیار کمتر از سایر ابعاد است و مقاصد با کمترین هزینه نظامی و بیشترین استفاده از سایر ابعاد پیش برده می‌شوند.

    موشک بخشی از جنگ است، اما روایت‌ها سرنوشت نبرد را تعیین می‌کنند

    وی به نمونه‌ای اشاره کرد و گفت: الحاق کریمه به روسیه نمونه‌ای از جنگ ترکیبی است که بدون درگیری نظامی جدی رخ داد و همه چیز با طراحی دقیق، از رفراندوم تا اثرگذاری ذهنی بر جامعه اروپا، شکل گرفت.

    حجت الاسلام قمی درباره نقش رسانه در جنگ گفت: رسانه در جنگ نظامی غالباً پسینی است، اما باید آثار و تصاویر عملیات‌ها را نشان داد تا مردم و جهان باور کنند. به‌عنوان مثال، شهید حاجی‌زاده خود تا خط مقدم رفت و تصویر تهیه کرد که به روایت عمیق‌تر جنگ کمک کرد.

    بخش اصلی جنگ با روایت و تسخیر ذهن مردم اتفاق می‌افتد

    وی افزود: روایت هنری جنگ باید هم‌زمان با وقوع آن شکل بگیرد و نه صرفاً پس از پایان جنگ. اگر روایت نباشد، اثرگذاری جنگ کاهش می‌یابد.

    رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه جنگ اصلی قبضه افکار عمومی است، به سخنان رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: آقا فرمودند کسی که خوب پیام را می‌گیرد و روایت می‌کند، برنده جنگ است.

    حجت الاسلام قمی خاطرنشان کرد: موشک بخشی از جنگ است، اما بخش اصلی جنگ با روایت و تسخیر ذهن مردم اتفاق می‌افتد و اگر ابعاد مختلف این جنگ ترکیبی شناخته نشود، تلاش‌ها بی‌ثمر خواهد بود.

    وی افزود: باید به مسئولان و تصمیم‌سازان فهماند که این جنگ ترکیبی است و هر بخشی باید به سهم خود عمل کند. تنها نظامی بودن جنگ کافی نیست و کل جامعه باید در آن مشارکت کند.

    رئیس سازمان تبلیغات اسلامی درباره تجربه خود در شعار دهه محرم گفت: شعار «ایران حسین تا ابد پیروز است» را درست انتخاب کردیم. نزدیک ۱۰۰ نوحه با این مضمون ساخته شد که بخشی از آن مورد استقبال واقع شد، اما برخی نقدها نیز وجود داشت که قابل بررسی است.

    او درباره اجرای نغمه محمد نوری گفت: ابتدا در میان جنگ این سوال مطرح شد که آیا می‌توان این نغمه را اجرا کرد؟ اما با حمایت آقا، این کار انجام شد و اثر هنری با شجاعت اجرا گردید.

    حجت الاسلام قمی تأکید کرد: کارهای ملی و استانی هنری باید با دقت و ارزیابی همراه باشد، برخی کارها درست و برخی نادرست بودند، ولی همگی باید مورد بررسی قرار گیرند.

    وی یادآور شد: در شرایط جنگی فشار تنها بر مردم نیست، مسئولان نیز تحت فشارند و باید راه‌حل‌های درست به آن‌ها ارائه شود.

    رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: تحول و اصلاح در این شرایط امکان‌پذیر است و حتی کسانی که قبلاً گوش نمی‌دادند، اکنون آماده شنیدن هستند.

    او تصریح کرد: مجاب کردن مخالفان نیازمند طراحی هوشمندانه و زمان است و باید با نگاهی ترکیبی و با شناخت نقاط ضعف و قوت طرف مقابل اقدام کرد.

    حجت الاسلام قمی در پایان گفت: هر منطقه و هر زبان مختصات خود را دارد و باید برنامه‌ها متناسب با آن‌ها تنظیم شود تا اثربخش باشند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *