آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > سایر حوزه ها / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > برگزیده / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > دین و آیین / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • «چشم‌انداز» نخستین نشریه تخصصی بازی‌های دیجیتال منتشر شد

    به گزارش خبرنگار مهر، «چشم‌انداز» نخستین نشریه تخصصی بازی‌های دیجیتال در بخش‌های مختلفی همچون بخش پیشخوان با مقاله‌ای از فرزانه شریفی سردبیر نشریه، بخش پیشرو، بخش بازی‌نمای جهان (جایگاه بازی‌های دیجیتال در صنایع خلاق: پیوند فناوری، فرهنگ و اقتصاد)، بخش تجربه‌خوانی بازی (جدی الفباشی بازی‌خوانی)، بخش خلاق باش (صنایع خلاق، نقطه‌ای برای شروع)، بخش بازی‌نما […]

    اشتراک گذاری
    20 مرداد 1404
    کد مطلب : 85434

    به گزارش خبرنگار مهر، «چشم‌انداز» نخستین نشریه تخصصی بازی‌های دیجیتال در بخش‌های مختلفی همچون بخش پیشخوان با مقاله‌ای از فرزانه شریفی سردبیر نشریه، بخش پیشرو، بخش بازی‌نمای جهان (جایگاه بازی‌های دیجیتال در صنایع خلاق: پیوند فناوری، فرهنگ و اقتصاد)، بخش تجربه‌خوانی بازی (جدی الفباشی بازی‌خوانی)، بخش خلاق باش (صنایع خلاق، نقطه‌ای برای شروع)، بخش بازی‌نما (چگونه صنعت بازی می‌تواند پیشران صنایع فرهنگی و خلاق شود؟)، بخش بازی‌نمای ایران (صنایع خلاق و بازی‌های ویدئویی در ایران) و بخش مقاله گیمینگ (بازهای ویدئویی، موتور محرک صنایع خلاق) منتشر شد.

    چشم‌انداز به دنبال ایجاد پلی میان سه ضلع اصلی زیست‌بوم بازی‌های دیجتال است؛ پژوهشگران و دانشگاهیان، بازی‌سازان و توسعه‌دهندگان و سیاست‌گذاران و فعالان فرهنگی. این نشریه بستری برای هم‌افزایی فکری، انتقال تجربه و تحلیل روندهای جهانی و بومی صنعت بازی فراهم می‌کند.

    محتوای اولین شماره نشریه چشم‌انداز که توسط اعضای هیئت تحریریه و بازی پژوهان به سردبیری فرزانه شریفی تهیه شده است، شامل بخش‌هایی متنوعی است که به بررسی جایگاه بازی‌های دیجیتال در صنایع خلاق، تجربه‌خوانی بازی‌های جدی، نقش بازی به عنوان پیشران فرهنگی و مصاحبه با فعالان این صنعت می‌پردازد.

    انتشار این نشریه در پاسخ به خلأ موجود در حوزه رسانه‌ای، مطالعات علمی و تحلیلی بازی‌های دیجیتال در کشور توسط ستاد فناوری‌های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق است.

    برخی از مطالب این نشریه شامل بازی‌نمای جهان: پیوند فناوری، فرهنگ و اقتصاد در صنعت بازی، تجربه‌خوانی بازی جدی الفباشی، بررسی ظرفیت‌های صنایع خلاق برای بازی‌سازان، مصاحبه با محمدامین شهیدی، مدیر استودیو بلک‌کیوب گیمز و چشم‌اندازی از بازی‌های ویدئویی در بستر ایران است.

    در بخشی از این نشریه آمده است:

    در دهه‌های اخیر، صنعت بازی‌های دیجیتال از یک ابزار سرگرمی صرف فراتر رفته و به یکی از عوامل اصلی رشد اقتصادی جهانی تبدیل شده است‌. این صنعت با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و گسترش بازارهای مصرفی جهانی‌، نقشی کلیدی در پیشبرد توسعه تکنولوژیک و شکل دهی به اقتصاد دیجیتال و خلاق ایفا می‌کند.

    تداوم این روند جایگاه بازی‌های دیجیتال را به‌عنوان یکی از بازیگران مؤثر و راهبردی در اقتصاد جهانی تثبیت و آن را به یکی از ارکان اصلی زیست‌بوم صنایع خلاق و فرهنگی تبدیل کرده است‌. از منظر سیاست‌گذاری اقتصادی، سهم چشمگیر این صنعت در خلق ارزش افزوده، ظرفیت بالای آن برای افزایش تولید ناخالص داخلی و توانایی گسترده آن در ایجاد اشتغال، سبب شده است‌ تا بسیاری از کشورها برنامه‌های هدفمندی برای توسعه‌ و ارتقای جایگاه صنعت‌ بازی تدوین‌ و اجرا کنند.

    این کشورها در تلاش‌اند تا سهم این صنعت را در اقتصاد خلاق خود افزایش دهند و آن را به یکی از پیشران‌های اصلی رشد اقتصادی، فرهنگی و فناورانه تبدیل کنند. علاوه بر ابعاد اقتصادی، صنعت بازی به بستری مؤثر برای روایت‌گری فرهنگی‌، دیپلماسی نرم و انتقال مفاهیم آموزشی بدل شده است‌؛ ویژگی‌هایی که سبب شده بسیاری از کشورها این صنعت را در برنامه‌های توسعه فرهنگی و اقتصادی خود لحاظ کنند. نگاهی به آمار و ارقام جهانی این‌ صنعت‌، اهمیت‌ اقتصادی آن را به‌وضوح نمایان می‌سازد.

    به‌طور مثال، درآمد جهانی این صنعت که شامل انواع مختلف بازی‌ها از جمله بازی‌های فیزیکی‌، موبایلی‌، ابری، آنلاین و… است‌، برای سال ۵۲۰۲ معادل ۶۴.۲۲۵ میلیارد دلار آمریکا پیش‌بینی شده است‌؛ رقمی که از درآمد جهانی بخش‌هایی همچون موسیقی‌، سینما و نشر پیشی گرفته و نشان‌دهنده ظرفیت چشمگیر این حوزه برای سودآوری پایدار و بلندمدت است‌. در این میان، بخش بزرگی از درآمد صنعت‌ بازی متعلق‌ به‌ بازی‌های دیجیتال است‌…

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *