آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > اقتصاد / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > فجازی / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • کاتب؛ سکوی تحول‌آفرین خدمات دیجیتال سازمان ثبت اسناد و املاک

    اعظم قویدل سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص امکانات و مزایای سکوی خدمات دیجیتال ثبتی کاتب بیان کرد: با توجه به تنوع و تعدد خدمات سازمان ثبت، وجود یک درگاه واحد و مجتمع برای ارائه کلیه خدمات دیجیتال ثبتی به کاربران، مزایای متعددی برای ذی‌نفعان و بهره‌برداران […]

    اشتراک گذاری
    28 تیر 1404
    کد مطلب : 24013

    اعظم قویدل سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص امکانات و مزایای سکوی خدمات دیجیتال ثبتی کاتب بیان کرد: با توجه به تنوع و تعدد خدمات سازمان ثبت، وجود یک درگاه واحد و مجتمع برای ارائه کلیه خدمات دیجیتال ثبتی به کاربران، مزایای متعددی برای ذی‌نفعان و بهره‌برداران این خدمات به دنبال خواهد داشت.

    وی در ادامه از روند شکل‌گیری سکوی دیجیتال کاتب سخن گفت و افزود: طراحی و توسعه پلتفرم خدمات دیجیتال ثبتی موسوم به کاتب، از اسفند ماه ۱۴۰۱ آغاز شد و پس از ۱۱ ماه، در دی‌ماه ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید.

    سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک تأکید کرد: نتیجه ارائه این راهکار، علاوه بر مجتمع‌سازی کلیه خدمات، سهولت و کاربردپذیری آن است؛ به‌طوری‌که شهروندان از هر مکان و در هر زمانی از شبانه‌روز می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری، به این سامانه دسترسی پیدا کرده و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

    قویدل سپس نحوه دسترسی به خدمات کاتب را چنین تشریح کرد: همه خدمات، بر بستر سکوی خدمات دیجیتال ثبتی کاتب و از طریق نرم‌افزار تلفن همراه کاتب، درگاه وب به نشانی Kateb.ir و همچنین پیامک و کد دستوری #۲۲۸۲* در اختیار شهروندان قرار دارد.

    وی درباره ویژگی‌های این سکو گفت: از مهم‌ترین قابلیت‌های سکوی کاتب می‌توان به امکان یکپارچه‌سازی خدمات الکترونیک سازمان، تسهیل و استانداردسازی ارتباطات بین سامانه‌ها، انسداد بسترهای فسادخیز، کاهش پرونده‌های قضائی، پایش متمرکز و سیستماتیک خدمات و اجزای آن، ارائه برخی خدمات به‌صورت ۲۴ ساعته، خدمات غیرحضوری و کاهش ترددهای شهری، دسترسی ساده و امن، و نیز داشتن دید ۳۶۰ درجه از رفتار متقاضیان و نیازهای آنان اشاره کرد.

    سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک با اشاره به برخی خدمات شاخص ارائه‌شده در سامانه کاتب گفت:از جمله این خدمات، امکان استعلام گواهی مالکیت به‌صورت غیرحضوری و راه‌اندازی مرکز پایش و نظارت یکپارچه سازمان (CCR) است. همچنین افراد می‌توانند شکایت خود را درباره تمام حوزه‌های ثبتی و دفاتر اسناد رسمی، ازدواج و طلاق در سامانه کاتب ثبت کنند.

    قویدل افزود: کاربران می‌توانند از طریق سامانه به جستجوی کلیه اسناد تنظیمی خود در دفاتر اسناد رسمی از سال ۱۳۹۲ به این‌سو دست یابند. همچنین امکان دسترسی به اسناد ازدواج و طلاق، موقعیت مکانی دفاتر رسمی ازدواج و طلاق، و ثبت درخواست خدمات ثبتی به‌صورت غیرحضوری نیز فراهم شده است.

    وی ادامه داد: در این بخش نیز قابلیت‌هایی نظیر جستجوی شرکت‌های من، شناسه ملی اشخاص حقوقی، جستجوی آگهی‌های تاسیس و تغییرات، تعیین نام هوشمند شرکت و مؤسسه، تأیید سمت مدیران شرکت‌ها از طریق پیامک، صدور سند الکترونیک اشخاص حقوقی و اجرای پایلوت فاز اول تأسیس شرکت‌های سهامی خاص در استان تهران از جمله خدمات قابل‌ارائه است.

    قویدل همچنین درباره خدمات اجرای اسناد رسمی بیان کرد: در این حوزه، امکان جستجوی پرونده‌های متشکله به طرفیت اشخاص و استعلام ممنوع‌الخروجی از طریق سامانه فراهم شده است.

    سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک به بُعد فنی سامانه کاتب پرداخت و گفت: در بخش کنترل فناوری مورد استفاده نیز اقدامات موثری انجام شده که شامل مواردی مانند نظارت بر سخت‌افزار، شبکه و سیستم‌های عامل، هشداردهی هنگام ایجاد مخاطرات، اقدام سریع در زمان اختلال، نظارت متمرکز بر عملکرد سامانه‌ها، پایش خودکار سرویس‌ها و تبادل اطلاعات با سایر دستگاه‌ها است.

    وی در پایان افزود: قابلیت‌های دیگر مانند تجزیه و تحلیل عملکردها و گزارش‌ها، نمایش جزئیات تجهیزات شبکه، پیکربندی از راه دور، و در نهایت، بهبود شاخص‌های رضایت کاربران و ارتقای کیفیت خدمات سازمان نیز در این سامانه گنجانده شده است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *