آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > سایر حوزه ها / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > برگزیده / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > دین و آیین / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • کتاب «سواد رسانه‌ای برای روزنامه‌نگاران» منتشر شد؛ مخاطب کتاب کیست؟

    به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «سواد رسانه‌ای برای روزنامه‌نگاران» نوشته حمید ضیایی‌پرور با تبیین مفاهیم بنیادین سواد رسانه‌ای توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد. در این اثر، نویسنده ضمن تبیین مفاهیم بنیادین سواد رسانه‌ای، به بررسی تهدیدها و فرصت‌های فضای مجازی، روش‌های شناسایی و مقابله با اخبار جعلی، مدیریت مصرف رسانه، و بهره‌گیری […]

    اشتراک گذاری
    22 مرداد 1404
    کد مطلب : 91042

    به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «سواد رسانه‌ای برای روزنامه‌نگاران» نوشته حمید ضیایی‌پرور با تبیین مفاهیم بنیادین سواد رسانه‌ای توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

    در این اثر، نویسنده ضمن تبیین مفاهیم بنیادین سواد رسانه‌ای، به بررسی تهدیدها و فرصت‌های فضای مجازی، روش‌های شناسایی و مقابله با اخبار جعلی، مدیریت مصرف رسانه، و بهره‌گیری خلاقانه از ابزارهای دیجیتال پرداخته و با نگاهی کاربردی، مهارت‌ها و آگاهی‌های ضروری برای مواجهه روزنامه‌نگاران با پدیده‌های نوین رسانه‌ای را آموزش می‌دهد. بخشی از کتاب نیز به آموزش تکنیک‌ها و استانداردهای نوین روزنامه‌نگاری در عصر شبکه‌های اجتماعی اختصاص دارد.

    مخاطب این کتاب، صرفاً روزنامه‌نگاران و خبرنگاران و تولیدکنندگان محتوا در پلتفرم‌های رسانه‌ای هستند. ضیایی‌پرور در این اثر با بیان اینکه برای بررسی صحت و سقم یک رویداد لزوماً نباید منتظر اعلام رسمی مقامات مسئول ماند، تأکید می‌کند خود رسانه هم باید تکنیک‌های راستی‌آزمایی رویدادها را بداند؛ در این کتاب، ده‌ها و صدها تکنیک دیگر اعتبارسنجی محتوای متنی، تصویری و گرافیکی نیز وجود دارد که به آنها پرداخته شده است.

    در فصل‌های مختلف این کتاب علاوه بر ارائه تعاریف و مفاهیم و اصول و نظریه‌های سواد رسانه‌ای، به عواملی که در تشخیص خبرهای جعلی و مهارت‌ها و توانایی‌هایی که به کار روزمره خبرنگاران می‌آید پرداخته شده است. همچنین به موضوع فکت چکینگ و واقعیت‌سنجی اشاره شده که چندین گروه و تیم متخصص در دنیا همواره به واقعیت‌سنجی رویدادها مشغول هستند. علاوه بر آن به این موضوع پرداخته شده که چه زمینه‌ها و عواملی بر نحوه دروازه بانی اخبار در رسانه‌ها تأثیر دارند؟

    این کتاب همچنین عوامل درون‌سازمانی و برون‌سازمانی را تشریح کرده و به موضوعاتی مانند اعتبارسنجی اخبار و اطلاعات و پروتکل‌ها و ضوابط و استانداردهای خبر و محتوا در رسانه‌ها اشاره شده است.

    حمید ضیایی‌پرور، پژوهشگر و مدرس باسابقه حوزه ارتباطات و رسانه، سال‌ها در عرصه توسعه سواد رسانه‌ای فعالیت کرده است. او در این کتاب تلاش کرده با ترکیب تجربه‌های عملی و یافته‌های علمی، مرجعی کارآمد برای روزنامه‌نگاران، فعالان رسانه‌ای و دانشجویان رشته ارتباطات فراهم آورد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *