آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • کلاژ؛ از حاشیه هنر تا متن تبلیغات و دانشگاه

    عاطفه بابازاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ابزارها و رسانه‌های تبلیغاتی در قرن‌های اخیر رشد چشمگیری داشته‌اند اما در میان آن‌ها کلاژ کمتر دیده شده. شاید چون این تکنیک برای مدت‌ها بیشتر مورد توجه هنرمندان نقاش بوده و از منظر کاربردی، آن‌طور که باید به آن پرداخته نشده است. بیشتر نگاه‌ها به زیبایی‌شناسی […]

    اشتراک گذاری
    11 مرداد 1404
    کد مطلب : 61109

    عاطفه بابازاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ابزارها و رسانه‌های تبلیغاتی در قرن‌های اخیر رشد چشمگیری داشته‌اند اما در میان آن‌ها کلاژ کمتر دیده شده. شاید چون این تکنیک برای مدت‌ها بیشتر مورد توجه هنرمندان نقاش بوده و از منظر کاربردی، آن‌طور که باید به آن پرداخته نشده است. بیشتر نگاه‌ها به زیبایی‌شناسی آن محدود شده بود.

    مدرس دانشگاه و طراح گرافیک بیان کرد: امروز طراحان گرافیک با به‌کارگیری کلاژ نه‌تنها جای خالی آن را در میان ابزارهای تبلیغات پر می‌کنند، بلکه امکانات و قابلیت‌های تازه‌ای به تولید محتوا و هنر افزوده‌اند؛ کلاژ، یک حرکت اندیشمندانه و خلاقانه است که به هنرمند اجازه می‌دهد بافت و ترکیب تازه‌ای از عناصر خلق کند. این تکنیک به مرور توسط کوبیست‌ها و بعد سورئالیست‌ها و دادائیست‌ها گسترش پیدا کرد و به ابزاری برای بیان واقعیت‌های جدید و حتی خارج از واقعیت بدل شد.

    وی گفت: استقبال از این تکنیک به‌ویژه در سال‌های اخیر چشمگیر و غیرمنتظره بوده است، از سال ۱۳۹۸ که با کلاژ آشنا شدم و به طور جدی این تکنیک رو وارد کارم کردم و در طراحی‌هایم از این روش استفاده کردم و بازخوردهای فوق‌العاده‌ای گرفتم. شاید دلیلش این باشد که کلاژ آزادی عمل زیادی به هنرمند می‌دهد، می‌تواند تصاویر و ترکیب‌هایی را بسازد که حتی ممکن است واقعی نباشد، درست مثل سبک سورئالیسم.

    بابازاده در ادامه بیان کرد: در تدریس هم همین حالت است. دانشجویان ابتدا شاید با تردید سراغ این روش بیایند، اما بعد از چند تمرین، ناخودآگاه جذب دنیای تازه‌ای از خلاقیت و کشف می‌شوند. همیشه می‌گویم فقط تصاویر جالب را انتخاب و کنار هم بچینید، بقیه کارها خودش پیش می‌رود. اتفاقاً همین آزادی موجب شد درس‌های من مثل طراحی پوستر، گرافیک و تبلیغات و …برای دانشجویان متفاوت و جذاب شود.

    مدرس دانشگاه و طراح گرافیک افزود: امروزه دانشجویانش را تشویق می‌کنم تا دست‌کم در بخشی از فرایند کار، کلاژ را به کار بگیرند، نتیجه کار نه فقط در خلاقیت بچه‌ها بلکه در جذب مخاطب و اثربخشی آثار تبلیغاتی هم مشهود است.

    وی اظهار کرد: تجربه‌های میدانی و گزارش‌های مشابه نشان می‌دهد، کلاژ به عنوان تکنیکی آزاده و آفرینش‌گر، حالا نه فقط در گالری‌ها که بر دیوار تبلیغات و در ذهن هنرجویان نیز جای خود را باز کرده است.

    گفتنی است؛ علاقه‌مندان به مشاهده آثار شاخص این رویکرد در هنرهای تجسمی می‌توانند تا تاریخ ۱۴ مرداد هر روز از ساعت ۱۸ تا ۲۱ از گالری «کو» در مجتمع پاژ بازدید کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *