آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > سایر حوزه ها / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > برگزیده / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > دین و آیین / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دور و بر / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گپ‌وگفت / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • گشودن درهای حوزه بر علوم انسانی، تهدید یا ضرورت؟

    به گزارش خبرگزاری مهر، علی الهی خراسانی پژوهشگر گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی در یادداشتی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه نوشت: آغاز سال تحصیلی در حوزه‌های علمیه همواره یادآور تداوم سنتی دیرپا در آموزش و پژوهش دینی است. سنتی که در پرتو آن، قرن‌ها میراث فقهی، کلامی و تفسیری صیانت و […]

    اشتراک گذاری
    16 شهریور 1404
    کد مطلب : 156169

    به گزارش خبرگزاری مهر، علی الهی خراسانی پژوهشگر گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی در یادداشتی به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه نوشت: آغاز سال تحصیلی در حوزه‌های علمیه همواره یادآور تداوم سنتی دیرپا در آموزش و پژوهش دینی است. سنتی که در پرتو آن، قرن‌ها میراث فقهی، کلامی و تفسیری صیانت و بازتولید شده است. با این حال، آغاز امسال تنها یک «تکرار تقویمی» نیست؛ بلکه فرصتی است برای بازاندیشی در شیوه‌های تعلیم و تربیت حوزوی، بازتعریف جایگاه پژوهش در جهان معاصر، و بازگشودن افق‌های تازه‌ای در باب فرهنگ گفت‌وگو و دیگری‌پذیری.

    آموزش؛ از حافظه‌محوری به مسئله‌محوری

    نظام آموزشی حوزه در پرورش فقیهان و متکلمان سترگ کارآمد بوده است، اما طلاب امروز در جهانی به تحصیل می‌پردازند که با پرسش‌های مدرن علوم انسانی، فلسفه‌های جدید و چالش‌های زیست‌جهان فناوری احاطه شده است. در چنین شرایطی، استمرار الگوهای سنتی مبتنی بر حفظ متون و تمرین بر اشکال و پاسخ نمی‌تواند به تمامی نیازهای فکری و وجودی این نسل پاسخ دهد. تحول آموزشی در حوزه نه به معنای گسست از سنت، بلکه به معنای گشودن سنت بر افق‌های تازه و توانایی «ترجمه» آموزه‌های دینی در زیست امروز است. آموزش مسئله‌محور، به جای حافظه‌محور، می‌تواند حوزه را به نهاد اندیشه‌ورزی اجتماعی بدل سازد.

    پژوهش؛ بازتعریف نسبت دین و زندگی

    پژوهش حوزوی در بسیاری موارد، همچنان موضوع‌محور و درون‌نگر باقی مانده است. این رویکرد اگرچه برای حفظ ذخایر معرفتی سنت ضروری است، اما برای مواجهه با جهان معاصر کافی نیست. امروز پژوهش حوزوی باید «مسئله‌محور» شود؛ بدین معنا که پرسش‌های عینی جامعه از عدالت و کرامت انسانی تا اخلاق در جهان دیجیتال و مناسبات قدرت به مسئله‌های اصلی پژوهش تبدیل شوند. تنها در این صورت است که حوزه می‌تواند به پویایی و بالندگی برسد و همچنان مرجعیت فکری و اجتماعی خود را حفظ کند.

    ضرورت رویکرد میان‌رشته‌ای

    یکی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه، غفلت از امکان و ضرورت رویکرد میان‌رشته‌ای است. فقه، بی‌ارتباط با جامعه‌شناسی و اقتصاد معاصر، نمی‌تواند در عرصه عمومی کارآمد باشد. اخلاق بدون گفت‌وگو با روان‌شناسی و ادبیات معاصر، به هنجارهای انتزاعی تقلیل می‌یابد. کلام بدون مواجهه با فلسفه‌های جدید و الهیات تطبیقی، از توان حضور در جهان فکری امروز بازمی‌ماند. گشودن درهای حوزه به سوی علوم انسانی، نه تهدیدی برای هویت آن، بلکه ضرورتی برای حفظ حیات معرفتی و اجتماعی‌اش است. این گشودگی، پلی میان سنت و امروز خواهد ساخت و حوزه را در تداوم نقش تمدن‌ساز خود توانمند می‌سازد.

    از مناظره تا گفتگو

    حوزه در تاریخ خود به سنت مناظره می‌بالد؛ سنتی که در بسط دانش کلامی و فقهی سهمی بزرگ داشته است. با این حال، آنچه امروز بیش از مناظره نیازمندیم، «گفت‌وگو» است. مناظره غالباً بر اثبات و غلبه استوار است، اما گفت‌وگو بر شنیدن، درک متقابل و پذیرش دیگری تکیه دارد. در جهانی که تکثر فرهنگی و دینی واقعیتی انکارناپذیر است، عالِم دینی بیش از هر زمان باید «دیگری‌پذیر» و «گفتگوگر» باشد. این گذار از مناظره به گفت‌وگو، نه کنار نهادن سنت، بلکه تعمیق و تعالی آن است.

    چشم‌انداز آینده

    آغاز سال تحصیلی جدید می‌تواند برای حوزه، لحظه‌ای نمادین باشد: لحظه‌ای برای عبور از تکرار به بازاندیشی. آینده حوزه بر سه رکن استوار است: آموزش مسئله‌محور، پژوهش میان‌رشته‌ای و فرهنگ گفت‌وگو. تنها با این سه‌گانه است که حوزه می‌تواند در جایگاه نهادی تمدنی باقی بماند؛ نهادی که هم حافظ سنت است و هم توان گفت‌وگو با انسان معاصر را دارد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *