آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > اقتصاد / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > فجازی / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • سردار رحمانی: پیشرفت آزادراه‌ها از پروژه‌های ریلی عقب‌تر است

    به گزارش خبرنگار مهر، سردار محمدرضا رحمانی، روز پنج شنبه، در حاشیه آغاز عملیات اجرایی فاز جدید آزادراه خرم‌آباد – اراک، با تأکید بر چالش‌های موجود در پروژه‌های آزادراهی گفت: چرا پروژه‌های آزادراهی با تأخیرهای بیشتری نسبت به پروژه‌های ریلی مواجه هستند؟ شاید پاسخ آن در خلأهای قانونی و عدم حمایت از بخش خصوصی نهفته […]

    اشتراک گذاری
    26 تیر 1404
    کد مطلب : 19647

    به گزارش خبرنگار مهر، سردار محمدرضا رحمانی، روز پنج شنبه، در حاشیه آغاز عملیات اجرایی فاز جدید آزادراه خرم‌آباد – اراک، با تأکید بر چالش‌های موجود در پروژه‌های آزادراهی گفت: چرا پروژه‌های آزادراهی با تأخیرهای بیشتری نسبت به پروژه‌های ریلی مواجه هستند؟ شاید پاسخ آن در خلأهای قانونی و عدم حمایت از بخش خصوصی نهفته باشد. امروز هزینه اجرای پروژه‌های آزادراهی چند برابر گذشته شده و این نتیجه بی‌توجهی به حمایت در زمان مناسب است.

    وی افزود: قراردادهایی که برای برخی پروژه‌ها منعقد شده‌اند، عملاً پشتیبانی مالی مؤثری برای ادامه پروژه‌ها در آن‌ها دیده نمی‌شود.

    مشکلات جدی در قوانین مشارکت؛ بازنگری ضرورت دارد

    رحمانی با اشاره به کاستی‌های موجود در نظام سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی اظهار داشت: بسیاری از قوانین مشارکت در حوزه آزادراهی، متناسب با واقعیات اقتصادی کشور نیستند. ما بخش‌هایی از دولت هستیم و براساس توصیه، درخواست یا دستور، اجرای پروژه‌هایی را برعهده می‌گیریم؛ اما این پروژه‌ها در قالب‌های فعلی اقتصادی، از منظر سرمایه‌گذاری توجیه‌پذیر نیستند.

    وی با بیان اینکه ما بخشی از دولت هستیم، ادامه داد: نگاه ما به این پروژه‌ها بیشتر زیرساختی است تا اقتصادی. اما اگر می‌خواهیم سرمایه‌های کشور را به این حوزه جذب کنیم، باید موانع را برداریم و تسهیلات واقعی ایجاد کنیم.

    درخواست برای توجه ویژه در برنامه هفتم توسعه

    سردار رحمانی با ارائه تصویری از عملکرد ۲۰ ساله در حوزه حمل‌ونقل، تصریح کرد: در دو دهه اخیر، حوزه ریلی و راه‌آهن بیش از ۷۰ درصد پیشرفت داشته‌اند، اما پروژه‌های آزادراهی هنوز به ۳۵ درصد هم نرسیده‌اند. این در حالی است که بخش بزرگی از بار ترافیک کشور روی آزادراه‌ها انجام می‌شود.

    وی تأکید کرد: نمایندگان محترم مجلس باید به‌طور ویژه به این موضوع ورود کنند. برنامه هفتم توسعه نکات مثبتی دارد، اما اگر بتوانیم بار اجرای پروژه‌ها را از دوش دولت برداریم و زمینه مشارکت واقعی بخش خصوصی را فراهم کنیم، موفقیت بیشتری در جذب سرمایه خواهیم داشت.

    چابهار؛ نمونه‌ای از اهمیت زیرساخت‌ها در شرایط بحرانی

    مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) همچنین با اشاره به تجربه دوران جنگ تحمیلی اخیر و نقش حیاتی زیرساخت‌ها گفت: در زمان جنگ تحمیلی، فرصت بازدید از بندر چابهار را داشتیم. نقشی که این بندر با دستور ورود فوری وزیر وقت در تخلیه کشتی‌ها و کالاهای اساسی ایفا می‌کرد، نشان‌دهنده اهمیت وجود آزادراه و ریل در چنین نقاط راهبردی بود.

    او افزود: برای درک اهمیت زیرساخت‌های جاده‌ای، کافی بود نقش حیاتی بندر چابهار در تخلیه کشتی‌ها و تأمین کالاهای اساسی در روزهای جنگ تحمیلی را مشاهده کنیم. امروز هم زیرساخت‌های حمل‌ونقل اعم از آزادراه و ریل، شریان‌های حیاتی اقتصاد ملی‌اند.

    در پایان، سردار رحمانی با تأکید بر لزوم کاهش بار دولت در پروژه‌های آزادراهی خاطرنشان کرد: با احترام، هرچه بتوانیم سهم تصدی گری دولت را در اجرا کمتر کنیم و زمینه جذب سرمایه‌گذاران داخلی را فراهم آوریم، قطعاً در توسعه آزادراه‌ها موفق‌تر خواهیم بود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *