آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > جامعه / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > فجازی / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • «کهته»؛ روایتی در خدمت درام، نه در دام پست‌مدرنیسم

    خبرگزاری مهر-گروه هنر-علی حیدری؛ نمایش «کهته» به تهیه کنندگی امیرحسین شفیعی، نویسندگی عقیل جماعتی و کارگردانی حسین اسدی از اول مرداد روی صحنه تالار چارسوی مجموعه تئاترشهر آمده است. نمایشی که پیش‌تر در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در عناوین مختلفی نامزد و برگزیده جشنواره شد. پیش از برخورد با نمایش از لحاظ فنی ویژگی […]

    اشتراک گذاری
    04 مرداد 1404
    کد مطلب : 42640

    خبرگزاری مهر-گروه هنر-علی حیدری؛ نمایش «کهته» به تهیه کنندگی امیرحسین شفیعی، نویسندگی عقیل جماعتی و کارگردانی حسین اسدی از اول مرداد روی صحنه تالار چارسوی مجموعه تئاترشهر آمده است. نمایشی که پیش‌تر در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در عناوین مختلفی نامزد و برگزیده جشنواره شد. پیش از برخورد با نمایش از لحاظ فنی ویژگی که شایسته توجه است، حضور یک گروه نمایشی از جزیره خارک روی صحنه تئاتر شهر تهران است؛ این موضوع همان چیزی است که باید در شکل گسترده‌تری توسط جشنواره های مربوطه و اداره کل هنرهای نمایشی پیگیری شود تا حضور آثار مختلف از استان‌های دیگر، عددی منطقی باشد و به سالی ۱ یا ۲ نمایش بسنده نشود.

    روایت درگیری ۲ قوم مخالف در خارک

    نمایش «کهته» که از جزیره خارک خود را به تهران رسانده است، روایت‌گر یک درگیری طولانی مدت میان ۲ قوم در جزیره خارک است و عشقی‌ که در میان این درگیری بین دختر و پسری از این ۲ قوم شکل می‌گیرد.

    در «کهته» «چگونه گفتن» مهم است!

    روایت، روایتی‌ است که در ایده، آنچنان حرف تازه‌ای ندارد و شاید ما را در هنگام شنیدن قصه یک‌خطی آن شگفت‌زده نکند، زیرا آثار بزرگی در تاریخ درام دنیا به رشته تحریر درآمده است که از چنین درون‌مایه‌ای برخوردار هستند و شاید معروف‌ترین آنها «رومئو و ژولیت» ویلیام شکسپیر باشد. نویسنده و کارگردان نمایش «کهته» کوشیده‌اند تا به جای «چه گفتن» «چگونه گفتن» را تمرین کنند و از دل ایده‌ای تکراری، روایتی گیرا خلق کنند که می‌توان گفت تا حدودی در این امر موفق بودند و نمایش در خلق اتمسفر و موقعیت‌های مفروض در نمایشنامه موفق عمل می‌کند. موضوعی که در این موفقیت بسیار حائز اهمیت و موثر بوده است، روایت ساده و خطی نمایش است، در تئاتر امروزه بسیاری از آثاری که با مضامین آئین‌های مربوط به جنوب کشور تولید می‌شوند به دام روایت‌های ضد پیرنگ می‌افتند و همین باعث می‌شود که مخاطب در برخورد با آنها چیزی از نمایش متوجه نشود و در نتیجه کار را دوست نداشته باشد. انگار باب شده است که اگر موضوع نمایش به آئین‌های جنوبی مربوط است الزاما باید در فضایی سیال، ناکجاآباد، بدون تاریخ مشخص و بدون جغرافیا رخ دهد.

    توجیه با لفظ دهن‌پرکن «پست مدرنیسم»

    مشخص نیست این موضوع از کجا و توسط چه کسی باب شده است اما یکی از دلایل اصلی عدم‌ گیرایی آثار این‌چنینی با مخاطب خود؛ همین شکل پرداخت و نوع پیرنگ نمایشنامه است که هیچ رابطه علت و معلولی مشخصی ندارد و تنها با لفظ دهن‌پر کن «پست مدرنیسم» توجیه می‌شود.

    اما روایت «کهته» که از دل تراژدی بیرون آمده است و بدون کتمان مشخص است که از آثار تراژدی‌نویسان بزرگ دنیا در راستای نگارش این متن کمک گرفته شده و این موضوعی مهم است زیرا بسیاری از نمایشنامه‌های امروزی که توسط فعالان تئاتر روی صحنه می‌رود در بحث تحلیل اصلا نمایشنامه نیستند و از اسلوب ابتدایی درام‌نویسی‌ خارج و بیشتر به یک دل‌نوشته یا در والاترین حالت به یک قطعه ادبی نزدیک هستند.

    همه عناصر اجرا دست به سینه روایت

    «کهته» در کارگردانی نیز در خدمت روایت می‌ماند و سعی نمی‌کند سازی ورای فضای ساخته‌ شده در متن بزند و با خلاقیت و البته سادگی مخاطب را درگیر قصه می‌کند. نماد گرایی از عناصری بود که در متن می‌توانست تقویت شود و کاشت‌هایی در دل کارگردانی، متن و حتی طراحی صحنه و لباس بماند که مخاطب پس از اتمام نمایش در ذهن خود آنها را برداشت کند. اما نکته قابل توجه در کارگردانی، بهره‌گیری صحیح از طراحی صحنه و رسیدن به زبان مشترک میان کارگردان و طراح صحنه است که سبب ایجاد دکوری شده که فضا را برای مخاطب تفکیک می‌کند و این پیشرفت روایت را تسهیل کرده است.

    گروه موسیقی؛ یاری‌بخش در تقویت بار تشنجی اجرا

    نکته دیگر گروه موسیقی نمایش است که در خلق لحظات دراماتیک به درستی عمل می‌کنند و دقیقا جایی که صحنه نیاز به تقویت بار تشنجی خود دارد، گروه موسیقی به یاری روایت می‌آیند و نمی‌گذارند که ریتم بیفتد و تمرکز مخاطب خدشه‌دار شود.

    در نهایت «کهته» اثری که از جنوب ایران به پایتخت آمده است، نمایشی‌ است که ارزش دیدن دارد و می‌توان به مدت ۷۵ دقیقه آن‌ را نظاره کرد و علاوه بر آشنایی بیشتر با اقوام جنوب ایران، از روایت، کارگردانی و موسیقی لذت برد.

    جهانشیر یاراحمدی، عبد ‌بناری، الهام ‌چنانی، علی نبی‌پور، میلاد ‌سعیدی،امیرمحمد شماسی، محمدسعید محمدپور، دانیال جعفری و دنیا ‌فخار گروه بازیگران نمایش «کهته» را تشکیل می‌دهند.

    عکس از پرتو جغتایی است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *