آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • «مرجان» فیلمنامه‌ای جسورانه دارد؛ امروزه شکل خشنوت تغییر کرده است

    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی «هنر و تجربه»، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «مرجان» با حضور میلاد بنی‌طبا تهیه‌کننده و کارگردان، منوچهر صانعی تدوینگر شامگاه یکشنبه ۵ مرداد توسط گروه سینمایی «هنر و تجربه» در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد. ناصر سهرابی منتقد سینما در این نشست گفت: […]

    اشتراک گذاری
    06 مرداد 1404
    کد مطلب : 48447

    به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی «هنر و تجربه»، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «مرجان» با حضور میلاد بنی‌طبا تهیه‌کننده و کارگردان، منوچهر صانعی تدوینگر شامگاه یکشنبه ۵ مرداد توسط گروه سینمایی «هنر و تجربه» در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

    ناصر سهرابی منتقد سینما در این نشست گفت: فیلم «مرجان» من را به یاد پرونده‌های موجود در بخش حوادث روزنامه‌ها در سال‌های گذشته می‌اندازد که در آن، دختران نوجوان به دلایل مختلف کشته می‌شدند.

    این منتقد در خصوص فیلم «مرجان» بیان کرد: کارگردان تمام تلاش خود را به کار بست تا زن ایرانی را در این موقعیت خشونت‌آمیز به تصویر بکشد. خشونت علیه زنان موضوعی است که بارها در سینمای ایران و جهان به آن پرداخته شده و به عنوان مثال می‌توان به «نرگس» و «روسری آبی» ساخته رخشان بنی‌اعتماد اشاره کرد. زمانی که از خشونت علیه زنان در سینما صحبت می‌شود، باید به تصویر متفاوت و تازه‌ای از جامعه امروزی دست پیدا کرد زیرا زن ایرانی امروز در یک موقعیت جدید قرار گرفته است و به دنیال آن شکل خشونت نسبت به زنان در قیاس با گذشته تغییر کرده است و فقط خشونت فیزیکی نیست.

    وی تصریح کرد: «مرجان» دارای فیلمنامه‌ای جسورانه با موضوع خشونت علیه زنان است. واقعیت این است که پرداختن به این موضوع کافی نیست و سینمای امروز، وابسته به عوامل سرگرمی و جذابیت است. مخاطب امروز پیگیر نوعی از سینمای اجتماعی است که در سالن سینما محو تماشای اثر شود و گذر زمان را احساس نکند.

    در ادامه میلاد بنی‌طبا تهیه کننده و کارگردان فیلم درباره دغدغه خود از ساخت این فیلم گفت: من سال‌ها در تلویزیون مشغول به کار بودم و آثار مختلفی را تولید کردم. با این وجود همواره به دنبال آغاز فعالیت‌های سینمایی خود بودم. شروع این پروژه با یک اتفاق و از شنیدن خبری مربوط به رومینا اشرفی پدید آمد. من نگاهی کنجکاوانه به این موضوع داشتم و از مقطعی این موضوع به دغدغه شخصی من تبدیل شد و تصمیم گرفتم آن را در قالب اثری سینمایی به تصویر بکشم. «مرجان» دارای مخاطب هدف و خاص خود است.

    وی با بیان اینکه در «مرجان» خشونت علیه زنان تنها در خصوص شخصیت مرجان به تصویر کشیده نشده است، عنوان کرد: مخاطب من پدرهایی هستند که فکر می‌کنند باید به جای فرزندان خود تصمیم بگیرند البته من به دنبال اصلاح جامعه نیستم چراکه هیچ فیلم و فیلمسازی نمی‌تواند چنین تاثیری را از خود برجای بگذارد. در فیلم پدر عشق را فدای پول می‌کند در صورتی که در قبال این تصمیم نیز آینده‌ای وجود ندارد. من ترجیح دادم موارد خشونت بار فیلم را با فاصله به مخاطب نشان دهم. «مرجان» زبان همه آدم‌ها است و من این کاراکتر را از صافی ذهن شخصیت‌های دیگری دیدم.

    این کارگردان بیان کرد: در این فیلم قهرمان وجود ندارد و با روایتی قصه محور مواجه هستیم. «مرجان» در حکم تجربه‌ای برای فیلم‌های بعدی من خواهد بود. خوشبختانه این اثر با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است و گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که «مرجان» توانسته است به اندازه خود اثرگذار باشد.

    کارگردان «مرجان» در پایان گفت: زمانی که این فیلم را ساختم متوجه شدم که ممکن است هزینه تولید آن هیچ‌گاه بازنگردد اما قدرت تاثیرگذاری فیلم برای من مهم‌تر بود. اگر حتی پنج نفر پس از تماشای اثر از خشونت علیه زنان دست بکشند من کار خود را انجام داده‌ام.

    در ادامه منوچهر صانعی تدوینگر فیلم «مرجان» گفت: مقوله تدوین تنها به مباحثی همچون ریتم نمی‌پردازد و در ساختارها و موارد دراماتیک اثر نیز نقشی ویژه ایفا می کند. ذکر این نکته ضروری است که زنده یاد امیر سمواتی در زمینه تدوین این فیلم بسیار به ما کمک کردند و نتیجه نظرات او باعث شد برخی از موارد را تغییر دهیم.

    صانعی تصریح کرد: فارغ از مقوله فنی، مباحث دراماتیک در حوزه تدوین دارای اهمیت بسیاری است. موارد ممیزی این فیلم بسیار محدود بود و چندان به روند قصه و تدوین لطمه وارد نکرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *