آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • موفقیت سند تسهیم درآمد محتوا در گروی شفافیت و مشارکت صنفی است

    به گزارش خبرنگار مهر؛ بازار محتوای دیجیتال ایران طی سال‌های اخیر یکی از پویاترین بخش‌های اقتصاد خلاق کشور بوده است، اما این رشد سریع همواره با چالش‌هایی در حوزه سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و مدل‌های درآمدی همراه بوده است. در چنین شرایطی، تدوین «سند تسهیم درآمد محتوا» به‌عنوان تلاشی برای ایجاد چارچوبی شفاف و عادلانه در توزیع […]

    اشتراک گذاری
    07 مرداد 1404
    کد مطلب : 50866

    به گزارش خبرنگار مهر؛ بازار محتوای دیجیتال ایران طی سال‌های اخیر یکی از پویاترین بخش‌های اقتصاد خلاق کشور بوده است، اما این رشد سریع همواره با چالش‌هایی در حوزه سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری و مدل‌های درآمدی همراه بوده است. در چنین شرایطی، تدوین «سند تسهیم درآمد محتوا» به‌عنوان تلاشی برای ایجاد چارچوبی شفاف و عادلانه در توزیع منافع میان تولیدکنندگان، پلتفرم‌ها و سایر ذی‌نفعان، به یکی از مهم‌ترین مباحث صنعت دیجیتال تبدیل شده است. این سند قرار است با بازتعریف نقش حاکمیت و بخش خصوصی، زمینه‌ساز توسعه پایدار و متوازن بازار محتوا شود.

    در همین راستا، گفت‌وگو با بازیگران کلیدی این صنعت اهمیت دوچندانی می‌یابد. محمدعلی طهرانچی، یک فعال حوزه فناوری اطلاعات از جمله فعالانی است که تجربه عملیاتی در بازار محتوا و شناخت عمیق از چالش‌های ساختاری آن را به صورت توأمان دارد و دیدگاه‌های او می‌تواند به روشن شدن مسیر اجرای سند تسهیم درآمد کمک کند؛ مسیری که موفقیت آن وابسته به شفافیت، داده‌محوری و مشارکت صنفی عنوان می‌شود.

    گفت‌وگوی پیش‌رو در همین چارچوب صورت گرفته و تلاش دارد ابعاد مختلف این سند را از منظر بخش خصوصی و بازیگران فعال در حوزه محتوا بررسی کند.

    طهرانچی با تأکید بر لزوم پرهیز از تکرار الگوهای ناکارآمد گذشته بر طراحی شاخص‌های دقیق و عادلانه برای ارزیابی و توزیع درآمد تأکید می‌کند و نقش حاکمیت را بیشتر در سطح سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری می‌داند تا اجرا. او همچنین به اهمیت مشارکت صنوف و نهادهای مدنی و توجه به نیاز کاربران به‌عنوان مخاطبان نهایی این سیاست‌ها اشاره دارد؛ رویکردی که می‌تواند آینده سند تسهیم درآمد محتوا را به نقطه‌ای متفاوت از تجربه‌های پیشین برساند.

    محمدعلی طهرانچی با اشاره به وضعیت بازار محتوای دیجیتال کشور گفت: بازار محتوای دیجیتال در کشور ما سال‌هاست با چالش‌هایی مانند نبود سیاست‌گذاری پایدار، عدم توازن زنجیره ارزش و فقدان حمایت هدفمند مواجه بوده است.

    او افزود: ورود سرمایه اگر با طراحی درست همراه باشد، می‌تواند فرصت ارزشمندی ایجاد کند. البته باید مراقب بود این فرآیند گرفتار تکرار مدل‌هایی نشود که در گذشته موفق نبودند. تجربه‌های قبلی نشان داده‌اند که موفقیت، بیش از پول، به شفافیت و هم‌افزایی با تشکل‌های صنفی و بخش خصوصی وابسته است.

    طهرانچی در ادامه به نقش حاکمیت در موفقیت چنین طرح‌هایی اشاره کرد و گفت: نقش حاکمیت باید بیشتر در سطح راهبردی، تنظیم‌گری و ایجاد شفافیت باشد. ورود مستقیم به اجرا بدون همراهی صنوف و نهادهای تخصصی، خطر تکرار الگوهای گذشته را دارد.

    او با اشاره به تغییرات نسبی در سیاست‌های اخیر افزود: هرچند در برخی سیاست‌های اخیر نشانه‌هایی از تغییر رویکرد به سمت تعامل و مشارکت دیده شده اما این رویکرد هنوز به یک چارچوب غالب تبدیل نشده و باید در قالب یک مطالبه جدی‌تر از سوی صنوف پیگیری شود.

    وی همچنین درباره نحوه حمایت از حوزه‌های مختلف محتوایی خاطرنشان کرد: اینکه سند بخواهد از همه حوزه‌ها حمایت کند، نیازمند درک تفاوت‌های ماهوی میان آن‌هاست. نباید از یک مدل واحد برای همه استفاده کرد. شاخص‌های تسهیم باید با نظر اتحادیه‌ها و انجمن‌های هر حوزه و با در نظر گرفتن معیارهایی فراتر از صرف ترافیک تدوین شود.

    در ادامه، طهرانچی بر ضرورت طراحی شاخص‌های دقیق ارزیابی برای حمایت مؤثر تأکید کرد و گفت: ارزیابی باید داده‌محور، قابل پیش‌بینی و عادلانه باشد. تجربه‌های قبلی نشان داده‌اند که معیارهای نامشخص یا سلیقه‌ای باعث بی‌اعتمادی می‌شود. یکی از خواسته‌های مهم بخش خصوصی، مشارکت فعال در طراحی این شاخص‌هاست تا رویکرد شفاف و قابل سنجشی جایگزین الگوهای گذشته شود.

    این فعال ICT در پایان به نقش کاربران در موفقیت این سند اشاره کرد و افزود: کاربران زمانی حامی چنین طرح‌هایی می‌شوند که تأثیر آن را در کیفیت تجربه‌شان ببینند؛ از جمله کاهش هزینه‌ها، دسترسی بهتر و تنوع محتوایی. اگر سیاست‌گذار بخواهد مسیر جدیدی در پیش بگیرد، باید به نیاز مخاطب نهایی توجه ویژه‌ای داشته باشد و نمایندگان کاربران و نهادهای مدنی را در فرآیند نظارت و تصمیم‌سازی مشارکت دهد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *