آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • تئاتر در مرز باریک بهشت و جهنم؛ وقتی فرشته تبدیل به یک «شومن» می‌شود!

    هانیه کاراندیش کارگردان نمایش «مرده‌بازی» که این شب‌ها در مجموعه تئاتر لبخند روی صحنه رفته است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره موضوع این نمایش توضیح داد: «مرده‌بازی» درباره زنی است که پس از وقوع یک تصادف جان خود را از دست داده و وارد فضایی برزخ‌گونه شده است. در این فضا او باید در […]

    اشتراک گذاری
    09 مرداد 1404
    کد مطلب : 56206

    هانیه کاراندیش کارگردان نمایش «مرده‌بازی» که این شب‌ها در مجموعه تئاتر لبخند روی صحنه رفته است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره موضوع این نمایش توضیح داد: «مرده‌بازی» درباره زنی است که پس از وقوع یک تصادف جان خود را از دست داده و وارد فضایی برزخ‌گونه شده است. در این فضا او باید در قالب یک بازی شرکت کند، بازی‌ای که بر اساس آن اگر موفق به کسب ۱۰۰ امتیازات شود به بهشت می‌رود و در صورت کسب امتیاز صفر، به جهنم فرستاده خواهد شد. روند بازی به این شکل است که او باید زندگی‌اش را تعریف کند و شخصی که با او بازی می‌کند بر مبنای محتوای این روایت‌ها به او امتیاز می‌دهد.

    وی ادامه داد: آنچه برای من در وهله اول جالب توجه بود، شیوه امتیازدهی شخصیت میزبان در این بازی بود که در ابتدا بسیار تصادفی و بی‌قاعده به نظر می‌رسید اما با مرور مجدد و دقت در دیالوگ‌ها متوجه می‌شویم که میزبان از کلی‌گویی و کلیشه‌پردازی پرهیز می‌کند. به این معنا که هر بار زن خاطره‌ای مبهم، غیرقابل اثبات یا مبتنی بر کلیشه‌های اخلاقی بیان می‌کند، از امتیاز او کاسته می‌شود. بنابراین ملاک امتیازدهی نه خوب یا بد بودن اعمال او، بلکه میزان ملموس و واقعی بودن روایت‌هایش است.

    تئاتر در مرز باریک بهشت و جهنم؛ وقتی فرشته تبدیل به یک «شومن» می‌شود!

    کاراندیش در رابطه با میزان وفاداری به متن اصلی نمایشنامه فرانسوی نوشته ویکتور هائیم گفت: در کلیت ما روایت اصلی زن از زندگی‌اش را حفظ کردیم. حدود ۹۰ درصد خاطراتی که او در این نمایش تعریف می‌کند بدون تغییر باقی مانده است. البته در برخی بخش‌ها که فرم بازی پررنگ‌تر می‌شود مانند ابتدای نمایش یا بخش‌هایی که شخصیت‌هایی تحت عنوان «جوکر» وارد صحنه می‌شوند، تغییراتی ایجاد کردیم و عناصری افزودیم که به نظر می‌رسید برای مخاطب امروز جذاب‌تر باشند. همچنین در انتخاب شخصیت‌ها نیز تلاش کردیم چهره‌هایی را جایگزین کنیم که برای مخاطب ایرانی آشناتر و ملموس‌تر باشند. برای مثال، به جای شخصیت ناخدا نلسون که در نسخه اصلی نمایشنامه حضور دارد ما از شخصیت زیگموند فروید استفاده کردیم. در کل، بخش‌هایی از نمایشنامه که حال و هوای صرفاً فرانسوی داشتند نیز بازنویسی شدند.

    کارگردان نمایش «مرده‌بازی» درباره ویژگی‌های اجرایی نمایش بیان کرد: اجرای نمایش بر پایه همان فرم بازی طراحی شد. نحوه اجرای کاراکتر مرد که نقش میزبان را ایفا می‌کند به‌گونه‌ای است که گویی در یک گفتگوی تلویزیونی حضور دارد. او همچون یک «شومن» با تماشاگر ارتباط مستقیم برقرار می‌کند و بخش‌هایی از دیالوگ‌هایش را رو به مخاطب می‌گوید. در نسخه اصلی نمایشنامه این کاراکتر با عنوان «فرشته» معرفی شده است اما در اجرای ما دیگر چندان ویژگی‌های فرشته‌گون ندارد و به جای آن با یک مجری تلویزیونی روبه‌رو هستیم که برنامه‌ای را اجرا می‌کند. تصمیم ما این بود که جنبه سرگرم‌کننده و نمایشی این نقش را تقویت کنیم تا از فضای خشک و انتزاعی فرشته‌محور فاصله بگیریم.

    وی افزود: در بخشی از دیالوگ‌ها، فاصله‌ای میان محتوا و فضای ذهنی مخاطب ایجاد می‌شد که همذات‌پنداری را دشوار می‌کرد. ضمن اینکه نمایشنامه در دسته نمایش‌هایی قرار می‌گیرد که فضای برزخی دارند اما تأکید ما بر بازی‌بودنِ روند روایی، باعث شد از آن فضای رسمی و جدی فاصله بگیریم و اثری متفاوت خلق کنیم. همچنین به نظر من، جنس دیالوگ‌های نسخه اصلی نیز با کاراکتری که فرشته باشد چندان هماهنگ نبود و دیالوگ‌ها حالتی ساده‌تر و زمینی‌تر داشتند. همچنین با توجه به اینکه این نمایشنامه تاکنون چندین بار چه در ایران و چه در فرانسه اجرا شده، ما تصمیم گرفتیم رویکردی متفاوت اتخاذ کنیم تا اجرای ما از نسخه‌های قبلی متمایز باشد.

    تئاتر در مرز باریک بهشت و جهنم؛ وقتی فرشته تبدیل به یک «شومن» می‌شود!

    این کارگردان جوان درباره چالش‌های اقتصادی اجرای این نمایش عنوان کرد: ما این نمایش را کاملاً با هزینه شخصی تولید کردیم و امیدواریم این هزینه‌ها از طریق فروش بلیت جبران شود. طبیعتاً کسی که تئاتر را به‌صورت مستقل و با سرمایه شخصی کار می‌کند، همیشه این ریسک را می‌پذیرد که ممکن است هیچ بازدهی مالی‌ای نداشته باشد و حتی سرمایه اولیه خود را هم از دست بدهد. در مورد هزینه‌های مربوط به دکور، لباس و سایر بخش‌ها چالش‌هایی داشتیم اما خوشبختانه در زمینه تأمین سالن اجرا مشکلی پیش نیامد. مجموعه تئاتر «لبخند» همکاری خوبی با گروه ما و دیگر گروه‌هایی که در آنجا اجرا می‌کنند، داشت و با فرمت حمایتی سالن را در اختیار ما گذاشت. به همین دلیل، ما هزینه‌ای بابت سالن پرداخت نکردیم.

    کاراندیش در پایان در مورد فرایند تولید نمایش «مرده‌بازی» گفت: پیش از آغاز این پروژه، من مشغول تمرین نمایشنامه دیگری بودم که ۶ بازیگر داشت و ۲ نفر از آنها اکنون در نمایش فعلی حضور دارند. به‌دلیل مشکلات زمانی، آن پروژه متوقف شد و تصمیم گرفتیم با همین ۲ بازیگر باقی‌مانده اجرای جدیدی را آغاز کنیم. حدوداً از مهر سال گذشته تمرین‌ها را شروع کردیم. در ابتدا تمرین‌ها آهسته و محدود بود اما به‌تدریج روند جدی‌تری به خود گرفت و تمرین‌ها فشرده‌تر شد و تا چند روز پیش از اجرای عمومی، تمرین‌ها ادامه داشت.

    تئاتر در مرز باریک بهشت و جهنم؛ وقتی فرشته تبدیل به یک «شومن» می‌شود!

    نمایش «مرده‌بازی» از ۲ تا ۱۹ مرداد هرشب ساعت ۱۹:۱۵ در سالن ۲ مجموعه تئاتر لبخند روی صحنه می‌رود.

    عوامل اصلی این نمایش عبارتند از نویسنده: ویکتور هائیم، مترجم: اصغر نوری، کارگردان: هانیه کاراندیش و بازیگران: سارا سلیمانی و پدرام شهرآبادی.

    در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «سلام؛ به استودیو «مرده‌بازی» خوش اومدید. شما این‌جایید تا مرحله‌ دوم از فرآیند مردنتون رو طی کنید …!!»

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *