آخرین اخبار
صفحه نخست / استانها > آذربایجان شرقی / استانها > آذربایجان غربی / استانها > اردبیل / استانها > اصفهان / استانها > البرز / استانها > ایلام / استانها > بوشهر / استانها > تهران / استانها > چهارمحال و بختیاری / استانها > خراسان جنوبی / استانها > خراسان رضوی / استانها > خراسان شمالی / استانها > خوزستان / استانها > زنجان / استانها > سایر / استانها > سمنان / استانها > سیستان و بلوچستان / استانها > فارس / استانها > قزوین / استانها > قم / استانها > کردستان / استانها > کرمان / استانها > کرمانشاه / استانها > کهگیلویه و بویراحمد / استانها > گلستان / استانها > گیلان / استانها > لرستان / استانها > مازندران / استانها > مرکزی / استانها > هرمزگان / استانها > همدان / استانها > یزد / اقتصاد > آب و انرژی / اقتصاد > اقتصاد ایران / اقتصاد > اقتصاد جهان / اقتصاد > بانک و بیمه وبورس / اقتصاد > راه و مسکن / اقتصاد > صنعت و معدن و تجارت / اقتصاد > کار و تعاون / اقتصاد > کشاورزی و دامداری / بازار > بازار / بازار > خرده فروشی و خدمات / بازار > خودرو / بین الملل > آسیای شرقی و اقیانوسیه / بین الملل > آسیای غربی / بین الملل > آفریقای مرکزی و جنوبی / بین الملل > آمریکای شمالی / بین الملل > آمریکای لاتین / بین الملل > اروپا / بین الملل > اوراسیا / بین الملل > ایران در جهان / بین الملل > غرب آسیا و آفریقای شمالی / جامعه > آسیب های اجتماعی / جامعه > آموزش و پرورش / جامعه > انتظامی / جامعه > جوان و خانواده / جامعه > حوادث و بلایا / جامعه > رفاه و خدمات اجتماعی / جامعه > سایر حوزه ها / جامعه > شهری / جامعه > قضایی و حقوقی / جامعه > محیط زیست / جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری / حوزه و دانشگاه > آموزش عالی / حوزه و دانشگاه > حوزه / حوزه و دانشگاه > دانشجویی / دانش و فناوری > علم و دانش / دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات / دانش و فناوری > فناوری های نوین / دین و اندیشه > اسلام در جهان / دین و اندیشه > اندیشمندان و اندیشکده ها / دین و اندیشه > حوزه و نهادهاي ديني / دین و اندیشه > علوم انسانی / دین و اندیشه > قرآن و عترت / سلامت > بهداشت / سلامت > تغذیه / سلامت > درمان / سلامت > نظام سلامت / سیاست > احزاب و تشکلها / سیاست > امنیتی و دفاعی / سیاست > انقلاب اسلامی / سیاست > دولت / سیاست > رهبری / سیاست > سایر / سیاست > سیاست خارجی / سیاست > مجلس / عکس > استانی / عکس > خبری / عکس > دریافتی / عکس > مستند / عکس > منابع خارجی / فرهنگ و ادب > رسانه / فرهنگ و ادب > صنایع فرهنگی / فرهنگ و ادب > فرهنگ عمومی / فرهنگ و ادب > فرهنگ مقاومت / فرهنگ و ادب > کتاب و ادبیات / فیلم > استان ها / فیلم > اقتصاد / فیلم > اینفومهر / فیلم > بین الملل / فیلم > جامعه / فیلم > دانش و فناوری / فیلم > سلامت / فیلم > سیاست / فیلم > فرهنگ و اندیشه / فیلم > هنر / فیلم > ورزش / مجله مهر > دکه روزنامه / مجله مهر > دور دنيا / مجله مهر > دیگر رسانه‌ها / مجله مهر > زندگی / مجله مهر > فجازی / مجله مهر > گزارش ویژه / هنر > تئاتر / هنر > رادیو و تلویزیون / هنر > سینمای ایران / هنر > سینمای جهان / هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی / ورزش > توپ و تور / ورزش > سایر ورزشها / ورزش > فوتبال ایران / ورزش > فوتبال جهان / ورزش > کشتی و وزنه برداری / ورزش > ورزش های رزمی
  • پایبندی به اصول صداقت و بی‌طرفی خبرنگاران زمینه‌ساز گفت‌وگوی ملی است

    رکسانا رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درخصوص نقش رسانه در حفظ غرور ملی و تقویت هویت ایرانی-اسلامی اظهار کرد: رسانه‌ها با بازنمایی هوشمندانه تاریخ و دستاوردهای تمدن ایرانی-اسلامی به ویژه بازتعریف گفتمان انقلاب بزرگی که نشان الله را بر پرچم سه رنگ ایران بزرگ نشاند ویژه برای نسل جوان و نوجوان به‌صورت مستند و […]

    اشتراک گذاری
    13 مرداد 1404
    کد مطلب : 67197

    رکسانا رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درخصوص نقش رسانه در حفظ غرور ملی و تقویت هویت ایرانی-اسلامی اظهار کرد: رسانه‌ها با بازنمایی هوشمندانه تاریخ و دستاوردهای تمدن ایرانی-اسلامی به ویژه بازتعریف گفتمان انقلاب بزرگی که نشان الله را بر پرچم سه رنگ ایران بزرگ نشاند ویژه برای نسل جوان و نوجوان به‌صورت مستند و علمی بدون افراط و تحریف می‌توانند زمینه‌ساز شکل‌گیری خودباوری آگاهانه شوند.

    روزنامه نگار و فعال رسانه‌ای بیان کرد: در کنار این تولید گفتمان ملی بر پایه ارزش‌های مشترک همچون عدالت، استقلال و کرامت انسانی، نه در قالب شعار بلکه در بستر روایت‌های معنادار موجب تقویت هویت ایرانی-اسلامی خواهد شد.

    وی افزود: همچنین ارتقای سواد رسانه‌ای و ایجاد فضای گفت‌وگوی نقادانه ضرورتی انکارناپذیر است تا هویت، محصول آگاهی و انتخاب باشد و القا نباشد.

    این کارشناس رسانه ابراز کرد: بی شک نقش رسانه در این فرآیند، بازسازی حافظه جمعی بر مبنای حقیقت است چراکه تفاوت میان غرور اصیل و تعصب کور در همین مرز حقیقت نهفته است.

    وی درخصوص نقش خبرنگاران در مقابله با اخبار جعلی و شایعاتی که به انسجام ملی آسیب می‌زنند ابراز کرد: خبرنگار حرفه‌ای در برابر شایعات و اخبار جعلی نخستین سد دفاعی جامعه است.

    وی ادامه داد: نقش خبرنگار فقط تکذیب نیست بلکه راستی‌آزمایی سریع، انتشار اطلاعات دقیق و شفاف‌سازی با استناد به منابع معتبر است چراکه هر تأخیر یا سکوت، میدان را به شایعه می‌سپارد.

    رضایی یادآور شد: خبرنگار باید با مهارت در راستی‌سنجی داده‌ها، تحلیل زمینه‌ها و ارائه روایت کامل، افکار عمومی را به سمت حقیقت هدایت کند.

    وی افزود: ابزارهای ما امروز گسترده‌تر از گذشته است.دسترسی به خبرگزاری‌های معتبر، پایگاه‌های داده، ابزارهای فکت‌چکینگ، هوش مصنوعی برای تحلیل منبع و محتوای خبر، شبکه‌های ارتباطی حرفه‌ای و حتی قوانین دسترسی آزاد به اطلاعات این و در عین حال اعتماد عمومی به رسانه رسمی مهم‌ترین سرمایه ما محسوب می‌شود و بدون آن هیچ ابزار تکنولوژیکی کارآمد نخواهد بود.

    این کارشناس تاکید کرد: از زاویه دیگر خبرنگار اگر سرعت، دقت و صداقت را توأمان نداشته باشد نه‌تنها با شایعه مقابله نمی‌کند، بلکه ناخواسته بخشی از آن می‌شود.

    وی درخصوص اهمیت آموزش خبرنگاران در زمینه‌های اخلاق حرفه‌ای و مسوولیت اجتماعی در حفظ وحدت ملی تشریح کرد: آموزش اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی برای خبرنگاران، ستون فقرات اعتماد عمومی است؛ خبرنگاری که به اصول صداقت، بی‌طرفی و پرهیز از تحریک اختلافات پایبند باشد، به‌جای تشدید شکاف‌ها، زمینه‌ساز گفت‌وگوی ملی می‌شود.

    وی مطرح کرد: این آموزش نه‌تنها کیفیت محتوا را ارتقا می‌دهد، بلکه رسانه را از ابزار اختلاف به بستر همبستگی تبدیل می‌کند و این همان جوهر نقش رسانه در حفظ وحدت ملی است.

    این فعال رسانه‌ای درخصوص نقش رسانه‌های تصویری در تقویت غرور ملی ابراز کرد: معتقدم رسانه‌های تصویری تأثیر عمیق‌تری دارند.این یک واقعیت است که تصویر قدرتی فراتر از واژه دارد و واقعیت را ملموس می‌کند، احساسات را درگیر می‌سازد و حافظه جمعی را ماندگار می‌کند.

    وی ادامه داد: وقتی مستند یا فیلم خبری دستاوردهای ملی یا لحظات تاریخی که البته بر پایه متن خوب استوار است را با روایت درست و بدون اغراق بازنمایی می‌کند، غرور ملی نه‌فقط در سطح آگاهی بلکه در لایه عاطفی جامعه نهادینه می‌شود و این تأثیر حسی و عینی، مزیتی است که متن نوشتاری به‌تنهایی ندارد.

    وی در توصیه به خبرنگاران تازه ورود مطرح کرد: به خبرنگاران تازه ورود می‌گویم که حقیقت را محور کار خود قرار دهند؛ سرعت، جذابیت و حتی فشار افکار عمومی نباید آنها را از دقت و صداقت دور کند زیرا اگر اعتبارتان آسیب ببیند، همه مهارت‌ها بی‌ارزش می‌شود.

    وی در پایان گفت: خبرنگاری فقط انتشار خبر نیست بلکه یک مسئولیت اجتماعی است و باید پیش از هر کلیک از خود بپرسیم: آیا این حقیقت است و آیا انتشارش به جامعه خدمت می‌کند؟ که این پرسش، قطب‌نمای حرفه خبرنگار خواهد بود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *